MB 409 TAS brandweerauto
Achtergrond
Je bent met je zusje en broertje tussen de 6 en 11 jaar. Op een dag vragen je ouders hoe jullie het vinden als ze een brandweerauto kopen om die om te laten bouwen tot camper zodat je er ook nog mee op vakantie kan.
Als je hier enthousiast mee akkoord gaat, wordt een Mercedes 409 gekocht van 39 jaar oud. Een brandweerauto in prima staat met uiteraard wat beperkingen. De binnenruimte van de auto is namelijk maar net 160 cm hoog en de topsnelheid is maar 100 km/uur.
Het plan
Een mooie uitdaging en het kost ons dat ook geruime tijd om met een goed plan te komen. Met name de 5 zit- en slaapplaatsen zijn het probleem, want naast het budget, is ook de binnenruimte beperkt. Daarnaast moet de auto en vooral de buitenzijde zo origineel mogelijk blijven.
Uiteindelijk is het ontwerp klaar, de offerte getekend en kan er begonnen worden.
Voorbereidingen
De brandweerauto is een zgn. TAS; een tankautospuit. Dit betekent voor de ombouw dat o.a. de pomp, de aandrijfas van de pomp en de watertank eruit moeten. Verder zit er geen vloer in. Ook moeten de zij- en achterluiken welke zijn voorzien van een schuifmechanisme worden aangepast.
Allereerst wordt al het nodige verwijderd en wordt de bedrading aangebracht. Vervolgens word de vloer inclusief isolatie aangebracht. Op deze vloer komt vloerverwarming. Dit is een dun folie zodat hierover heen gewoon linoleum geplakt kan worden.
De werkzaamheden
Omdat de auto zo standaard mogelijk moet blijven, worden er geen ramen in de achterzijde geplaatst. Om toch de temperatuur binnen de perken te houden worden in het dak twee kleine dakluiken (40x40 cm) met omkeerbare ventilator geplaatst. Er is voor deze maat gekozen omdat de dakluiken precies tussen het ladderrek en slangen op het dak passen.
Vervolgens zijn de wanden en het dak aan de beurt. De schuifluiken worden gerepareerd en aangebracht. Omdat het schuifmechanisme is verwijderd worden de luiken vast gemonteerd en waterdicht afgekit. Alle wanden worden geïsoleerd en met stof afgewerkt.
Het interieur
Nu de vloer en de wanden klaar zijn kan begonnen worden met het interieur. Het onderste hoekbed achterin, het bovenbed, de keuken met koelkast, de tussenwanden, de bank met veiligheidsgordels. Om aan de voorzijde een tweepersoons bed te realiseren wordt aan de zijkant een uitklapbare bank geplaatst. samen met de bank met veiligheidsgordels en de tafel wordt een bed gerealiseerd van 190 x 140 cm.
De elektriciteit met tweede accu, acculader, zekeringen, 220V stoppenkast met aardlekschakelaar worden weggewerkt onder de bestuurderstoel. Voor de interieurlampen worden de originele, gereviseerde lampen gebruikt. 12 en 220V stopcontacten, gordijnen, kussens, matrassen en de blindering voor de bestaande ramen in de cabine complementeren de ombouw.