Fiat Ducato L3H2
Achtergrond
Een klant met veel camper ervaring was op zoek naar een camper die aan hun specifieke eisen voldeed. Op de markt zijn legio campers met veel verschillende indelingen te koop. Toch horen wij vaak ”dat wat we zoeken kunnen we niet vinden”. Zo ook bij deze klant. Daarom werd door de klant het idee geopperd om zelf een camper te (laten) bouwen. De klant had volledig in zijn hoofd hoe zijn ideale camper er uit moest zien.
Het plan
Met die plannen kwam hij bij ons terecht. Het ontwerp zag er goed uit; iets volledig anders qua indeling en functionaliteit. We hebben alle aspecten van het ontwerp samen doorlopen. Na wat pragmatische aanpassingen was het uiteindelijke ontwerp al snel klaar.
De wens van de klant was een camper op basis van een Peugeot Boxer H2L3 met veel extra’s, als luchtvering, klimaat controle, achteruitrijdcamera en luxe stoelen met draaiplateau. De aanschaf van de bus heeft de klant uiteindelijk zelf verzorgd, omdat hij een speciale relatie met zijn lokale dealer had. Geruime tijd later werd de auto afgeleverd en direct bij ons in de werkplaats geparkeerd.
De voorbereidingen
Omdat de bus naar wens van de klant was afgeleverd hoefde er nagenoeg niets te worden verwijderd. Het ontwerp van de camper bevatte een stapelbed achterin met eronder plaats voor een Porta Potti en een bank welke samen met de voorstoelen de zithoek vormde. Achter de dinnette werd een kookeiland gepland. Dit zou een koelkast, een Webasto Diesel Cooker en veel bergruimte bevatten.
Als tweede functie zou het kookeiland, samen met de tafel en een klein kastje achter de bijrijderstoel, de oplegging van het hefbed worden. Het hefbed zou met katrollen met een 8kg tegengewicht eenvoudig omhoog en omlaag bewogen kunnen worden.
Om het tweepersoons bed in bovenste positie niet te veel ruimte te laten innemen, werd gekozen voor een uitschuifbaar bed. Onder het bed kwam apart geschakelde led-verlichting voor de zithoek en het kookeiland.
Aan de linkerzijde werd een keuken geplaatst met enkel gascomfort en een wasbak.
Een groot dakluik, een dakluik met omkeerbare, variabele ventilator, vloerverwarming, Webasto ringverwarming op diesel en een 12V EFOY energie-cel maakten het ontwerp compleet.
De werkzaamheden
Nu het volledige ontwerp klaar was kon er worden begonnen. Eerst de isolatie, de vloer (met vloerverwarming en linoleum), de dakluiken en de bekleding van de wanden en het plafond. Daarna was de elektriciteit aan de beurt. Buitenaansluitingen, zekeringkasten voor 12 en 220V, transformator voor de vloerverwarming, energiecel en natuurlijk alle bedrading voor de stroomverbruikers inclusief hun stuurkabels.
Meubels
Vervolgens kon er begonnen worden met het bouwen en plaatsen van de meubels. Tijdens de bouw zijn er toch nog een aantal kleine onderdelen veranderd. De klapstoelen voor buiten bleken iets groter te zijn waardoor de bergruimte in het kookeiland moest worden aangepast. De Porta Potti kwam op een andere plaats en onder de verhoging van de zithoek moest een skiluik komen, bereikbaar vanaf de schuifdeur.
Uiteindelijk was de bus na 5 weken klaar en kon de klant ermee op vakantie.