HomeImpressiesMercedes SprinterMB Sprinter L2H2

Impressies

 

MB Sprinter L2H2

Achtergrond

Mercedes Sprinter 318 L2H2 camperEen grote om­bouw welke begint als de klant langs komt met een grote stapel foto’s met voorbeelden van hoe de camper eruit moet komen te zien. Het idee is om het ruimte­probleem in een camper met een laad­ruimte van 3,26 m op te lossen met een hef­bed. Hierdoor is het mogelijk om een vol­waardig toi­let/douche in het ontwerp op te nemen.

Werkzaamheden

Begonnen wordt met de dakluiken, de isolatie en daarna de vloer, welke met een par­ketdesign wordt afge­werkt. Ver­volgens wor­den de water­tanks ge­plaatst, waar­bij de vuil­watertank onder de auto wordt ge­plaatst. Het zeer uitge­breide elek­trisch systeem kost bijna een week om aan te leggen. Na­genoeg alles heeft een elektrische aansluiting nodig: de wa­tertanks, de pomp, de dakluiken, de verlichting, het toilet, het bedieningspa­neel, verwar­ming, achter­uitrijdcamera en –sensoren en bovenal het elektrisch be­dienbaar hef­bed.
Maar zo ver is het nog lang niet. Wel wordt de dak­constructie aangepast om het gewicht van het bed te kunnen dra­gen. Maar eerst moeten de buitenaan­sluitingen voor water, elektra, bui­tendouche en verwarming worden aan­gebracht. De wanden en plafond wor­den beplaat en afgewerkt met een skai op een 5 mm schuim. Dan kan eindelijk met de meu­bels worden begonnen, maar niet al­vorens de draaiplateaus op de voor­stoelen te plaatsen. Een project op zich, omdat dit officieel niet mogelijk is met een geveerde stoel. De con­sole is te laag en speciale aanpassingen moet worden gedaan aan de handrem. Al met al een tijdrovende bezigheid.

Meubels

Dan toch de meubels. Om het hefbed goed te ondersteunen moet deze in de laagste stand komen te rusten op de keuken en dressoir voor de schuifdeur. Daarnaast worden twee steunpunten voorin gemaakt. Deze moeten daarvoor allen dezelfde hoogte hebben, wat tot een niet voor de hand liggende oplossing leidt. Er komt een speciale hangkast, een keuken met lades en een bank met lederen afwerking. Een hoge kast achterin met de koelkast op ooghoogte en een afzuiginstallatie zodat er voor de koelkast geen buitenroosters nodig zijn. Ook de lage kast voor de deur wordt uitgevoerd met lades.

Diesel-combiketel

In deze lage kast wordt ook de Truma D6 diesel-combiketel geplaatst. Dit voorkomt dat er in de beperkte ruimte ook nog eens één of zelfs meerder grote gasflessen moeten worden geplaatst met bijbehorende gasinstallatie en beveiligingen.

Hefbed

Dit wordt een aangepast ontwerp, omdat het oorspronkelijke ontwerp, zoals de fabrikant (Project 2000) het had bedacht, niet in deze camper toegepast kan worden. Het bed wordt nu met de 1-knops-bediening schuin omlaag en omhoog bewogen. Door deze geleiding langs de zijkant wordt er erg veel ruimte gewonnen.

Tot slot

Al met al een zeer complexe ombouw waar veel onverwachte problemen opgelost moesten worden. Gelukkig is het resultaat er ook naar, zoals op de foto is te zien. De klant is er dan ook met grote tevredenheid mee op pad geweest.