MB Sprinter L2H2
Achtergrond
Een grote ombouw welke begint als de klant langs komt met een grote stapel foto’s met voorbeelden van hoe de camper eruit moet komen te zien. Het idee is om het ruimteprobleem in een camper met een laadruimte van 3,26 m op te lossen met een hefbed. Hierdoor is het mogelijk om een volwaardig toilet/douche in het ontwerp op te nemen.
Werkzaamheden
Begonnen wordt met de dakluiken, de isolatie en daarna de vloer, welke met een parketdesign wordt afgewerkt. Vervolgens worden de watertanks geplaatst, waarbij de vuilwatertank onder de auto wordt geplaatst. Het zeer uitgebreide elektrisch systeem kost bijna een week om aan te leggen. Nagenoeg alles heeft een elektrische aansluiting nodig: de watertanks, de pomp, de dakluiken, de verlichting, het toilet, het bedieningspaneel, verwarming, achteruitrijdcamera en –sensoren en bovenal het elektrisch bedienbaar hefbed.
Maar zo ver is het nog lang niet. Wel wordt de dakconstructie aangepast om het gewicht van het bed te kunnen dragen. Maar eerst moeten de buitenaansluitingen voor water, elektra, buitendouche en verwarming worden aangebracht. De wanden en plafond worden beplaat en afgewerkt met een skai op een 5 mm schuim. Dan kan eindelijk met de meubels worden begonnen, maar niet alvorens de draaiplateaus op de voorstoelen te plaatsen. Een project op zich, omdat dit officieel niet mogelijk is met een geveerde stoel. De console is te laag en speciale aanpassingen moet worden gedaan aan de handrem. Al met al een tijdrovende bezigheid.
Meubels
Dan toch de meubels. Om het hefbed goed te ondersteunen moet deze in de laagste stand komen te rusten op de keuken en dressoir voor de schuifdeur. Daarnaast worden twee steunpunten voorin gemaakt. Deze moeten daarvoor allen dezelfde hoogte hebben, wat tot een niet voor de hand liggende oplossing leidt. Er komt een speciale hangkast, een keuken met lades en een bank met lederen afwerking. Een hoge kast achterin met de koelkast op ooghoogte en een afzuiginstallatie zodat er voor de koelkast geen buitenroosters nodig zijn. Ook de lage kast voor de deur wordt uitgevoerd met lades.
Diesel-combiketel
In deze lage kast wordt ook de Truma D6 diesel-combiketel geplaatst. Dit voorkomt dat er in de beperkte ruimte ook nog eens één of zelfs meerder grote gasflessen moeten worden geplaatst met bijbehorende gasinstallatie en beveiligingen.
Hefbed
Dit wordt een aangepast ontwerp, omdat het oorspronkelijke ontwerp, zoals de fabrikant (Project 2000) het had bedacht, niet in deze camper toegepast kan worden. Het bed wordt nu met de 1-knops-bediening schuin omlaag en omhoog bewogen. Door deze geleiding langs de zijkant wordt er erg veel ruimte gewonnen.
Tot slot
Al met al een zeer complexe ombouw waar veel onverwachte problemen opgelost moesten worden. Gelukkig is het resultaat er ook naar, zoals op de foto is te zien. De klant is er dan ook met grote tevredenheid mee op pad geweest.