VW LT 46 L4H2
Achtergrond
Een klant met eerdere camperervaring wil eens iets anders. Een auto waar andere mensen met verbazing naar kijken. Het moet groot zijn, luxe, niet herkenbaar als camper en vooral zwart!
Ontwerp
Het maken van het ontwerp duurt lang. Ondanks dat het een grote auto is, is het moeilijk om alles erin te passen. Schuine lijnen, rechte lijnen of in de hoogte bouwen.
Als basis wordt een Volkswagen LT46 genomen. Reden: het maakt niet uit wat het is als het maar een Volkswagen is. Het model wordt de allerlangste versie van de LT, de zgn. Jumbo uitvoering, met dubbel lucht. Een teruggekeurde LT 46 (dit staat voor 4600 kg – eigenlijke een vrachtauto). Kleur wit!
Een groot vast dak
De hoogte is L2 (190 cm) wat veel hoger moet worden. Dus wordt een verhoogd dak aangebracht: een dak van 550 cm lang en ruim 90 cm hoog, met een groot dakluik, zonnepanelen, zonnescherm, ramen en camera’s.
Het ontwerp wordt samen met de klant vervolmaakt tot het uiteindelijke resultaat: een luxe camper met vier zit- en slaapplaatsen , een douche, toilet, keuken en ruimte voor alle mogelijke extra’s. Om de binnenruimte optimaal te benutten wordt besloten om schuine lijnen te gebruiken. Zowel de keuken als de douche wordt met schuine lijnen als wens op papier geschetst. Ziet er mooi uit, maar alles schuin geeft wel heel veel extra werk. Het geeft echter wel de nodige leefruimte. Ondanks dat de binnenruimte in zwart en andere donkere kleuren zal worden uitgevoerd, oogt het door het ontwerp met de schuine lijnen niet te vol.
De bouw
Er komen veel accessoires in de auto. Airco, koken en verwarmen op diesel, een grote omvormer, rondom camera’s, televisie met DVD en Digitenne en hele grote watertanks welke elektrisch op afstand kunnen worden geleegd. De betekent veel voorwerk. Er wordt bijvoorbeeld ongeveer 225 meter kabel verwerkt.
Tanks onder de vloer maar in de auto
Begonnen wordt met een geïsoleerde vloer over het volledige vloeroppervlak. Hierop worden de op maat gemaakte, RVS watertanks van 300 liter elk geplaatst. In en onder de tanks wordt vorstbeveiliging aangebracht. Verder bedrading voor het op afstand bedienen van de aflaatkleppen. Ook de niveau-indicatie wordt in de tanks geplaatst.
Op de tanks word de verhoogde vloer geplaatst, met zwarte linoleum afwerking. Nu wordt onder de auto de Webasto Dualtop geplaatst: een grote dieselgestookte verwarming annex boiler. Water- en verwarmingaansluiting worden door de vloer de binnenruimte in geleidt. Binnen worden de voorbereidingen gemaakt voor het plaatsen van de airco en de verder elektrische installatie.
Meubels
Nu kan er worden begonnen met de meubels: de dinnette, de hoge kast achter de dinnette, waar alle bedienings- en indicatiepanelen worden geplaatst, de stapelbedden achter, de douche met vast toilet, de keuken met bovenkastjes en het uitschuifbare bovenbed.
Er worden zoveel mogelijk kastjes aangebracht, omdat door de overvloedige aanwezigheid van accessoires de gebruikelijke kastruimte is volgebouwd. Iedere ruimte wordt benut en uiteindelijk worden er 37 kastdeurtjes en laden geplaatst.
Onherkenbaar
Omdat de klant graag wil dat de auto niet als camper wordt herkend, worden alle buitenaansluitingen zoals schoonwater, serviceluiken voor de watertanks en het cassettetoilet aan de binnenkant van de auto geplaatst. De CEE aansluiting wordt uit het zicht, onder de auto geplaatst. De ramen worden donker getint en het zonnescherm zwart gespoten.
Uiteindelijk is er ruim twee maanden aan de auto gewerkt. Hoezeer de smaken ook verschillen, het is wel een apart resultaat. Zodra de auto klaar is wordt de eerste reis ondernomen. Naar alle tevredenheid, hoewel de auto wel veel aandacht trekt. En dat was eigenlijk niet de bedoeling ...