VW T5 slaapdak achter hoog
Achtergrond
Een klant liep al enige tijd met het idee van een camper maar had eigenlijk geen idee hoe hij zijn eisen in een camper zou moeten verwezenlijken. Na een uitgebreid gesprek bij ons aan de Winkelhaak over waar een camper aan zou moeten voldoen, werd een eerste ontwerp gemaakt. Er werd vervolgens veel over nagedacht, maar het moest toch iets anders worden.
Ontwerp
De inrichting moest met een keuken achterin. Normaal niet zo’n probleem, maar wel als dit in een VW Transporter ingepast moest worden. Na veel passen en meten is het toch gelukt om alle eisen te verwezenlijken. Wel was het noodzakelijk dat het een Transporter met een lange wielbasis zou worden: de klant kon op zoek naar een VW Transporter T5 met een lange wielbasis.
Om de inrichtingseisen te verwezenlijken werd er gekozen voor een slaapdak wat de hoge kant aan de achterkant heeft ipv. aan de voorkant zoals bijna alle slaapdaken. Hierdoor zou de meeste stahoogte achterin bij de keuken ontstaan. Natuurlijk moest er ook nog een bed in komen, maar door de plaatsing van de keuken achterin was er eigenlijk geen plaats voor een bed van 200 cm lengte. Daarom werd ervoor gekozen om het hoofdeinde aan de voorkant van de auto te maken met het voeteneinde onder/in de keuken.
Uiteraard is de keuze van kleuren en materialen ook heel belangrijk. Hiervoor geven wij de mogelijkheid aan de klant om gratis gebruik te maken van de diensten van de kleuranaliste van modestudio Incolors. Met in achtneming van de eisen van de klant werd een mooi kleurenpallet geselecteerd.
Details
Door dit ontwerp was het niet mogelijk om een reguliere koelkast te plaatsen. Daarom werd er een koellade onderin de keuken geplaatst, zodat deze niet in de weg zat voor het bed. Het bed werd een zit-/slaapbank. Deze bank (Divanti) is een eigen ontwerp van Avanti camperbouw en kan in ieder maat geleverd worden. Ook de keuze van de bekleding, de kwaliteit van het schuim en de kleur van het hout is volledig vrij.
De werkzaamheden
Nadat alle benodigde materialen geleverd waren kon met de bouw begonnen worden. Uiteraard werd eerst het dak gemonteerd en het klapraam achter de bestuurder. Vervolgens werd de auto geïsoleerd, de elektrische bedrading aangelegd, de vloer en wanden werden geplaatst. Deze laatste werden bekleed met een lichte kleur skai.
Vervolgens was het de beurt aan de meubels inclusief apparatuur en de rest van de elektrische installatie. Inclusief de rest van de werkzaamheden, zoals dieselkachel, draaiplateau voor de voorbank, verlichting en een later aan het plan toegevoegd kastje aan de rechterkant van de camper, was de camper klaar om afgeleverd te worden. Maar niet voordat ook de voorstoelen opnieuw waren bekleed in dezelfde stof als de zit-/slaapbank.
Voor de aflevering werd nog de RDW-keuring, de BTW-aangifte en de taxatie voor de verzekering verzorgd.
Aflevering
Uiteindelijk was de dag daar dat de camper werd afgeleverd. Helaas was het geen verrassing meer voor de klant, want gedurende de bouw was deze regelmatig op bezoek geweest om de voortgang te inspecteren en aan te passen waar gewenst. Tijdens de bouw ontstaan er soms nieuw inzichten over de details als kastjes, lades en in dit geval zelf een extra kast.
De bouw heeft uiteindelijk in totaal 5 weken in beslag genomen.