VW T5 LW hoogdak
Achtergrond
Je bent een fanatiek surfer en rijdt met je Volkswagen T5 alle wedstrijden af. Jammer alleen dat je na het surfen je niet op kan warmen, even liggen en iets eten en drinken in je auto. Zo werd het plan geboren om de auto om te laten bouwen naar camper. Dan was het mogelijk om, ook als het koud was, te kunnen surfen en niet tot thuis te wachten eer je weer op temperatuur was gekomen.
Plannen maken
Met een grote wensenlijst op zak kwam de klant op de eerste afspraak. Veel besproken; alle mogelijkheden en opties. Ook de onmogelijkheden. Er werd een ontwerp gemaakt. Om alles te kunnen herbergen werd gekozen voor een hoog dak. Dit heeft natuurlijk wel het nadeel van de hoogte, maar dit is ook gelijk het grote voordeel. Het dak kan aan de binnenzijde helemaal volgestopt worden met kastruimte. Iets wat in dit soort campers normaal een groot probleem is. Ook 4 zitplaatsen en drie slaapplaatsen was de wens. Alles bleek mogelijk en het ontwerp was na nog 3 afspraken dan eindelijk klaar.
Full options
Tot nu toe was alleen het besluit over de indeling gevallen. Nu moest de uitrusting nog worden besproken. De lijst was lang: boiler, buitendouche, dieselkachel, omvormer, zonnepaneel, vaste watertanks onder de auto, zonnescherm, buitenaansluiting gas, compressorkoelkast, enz. enz. Uiteindelijk na veel passen en meten zou alles passen. Toch werd er nog iets veranderd: het zonnepaneel werd ingeruild voor een Efoy brandstofcel. Omdat deze veel ruimte inneemt werd weer de indeling omgegooid. Nu was alles klaar voor de ombouw.
De ombouw
De bouw begon met het verwijderen van de dubbele cabine. Het hoogdak werd geplaatst. Hiervoor moest het bestaande schuifdak worden verwijderd en de constructie worden aangepast. Na het dak werden de gaten voor de ramen en dakluiken gemaakt. Ook voor de DAB/FM-antenne , de 220V buitenaansluiting en koelkastroosters. Alles werd geplaatst zodat de auto weer waterdicht was.
Vervolgens kon de vloer geplaatst worden. Tegelijkertijd werden de tanks onder de auto geplaatst, zodat de vloerdoorvoeren gemaakt konden worden. Toen was buiten alles klaar en kon begonnen worden met de binnenzijde
Interieur
Nadat de wanden en het dak waren geïsoleerd werden deze samen met de vloer bekleed. Het was een combinatie van hout, vilt en skai. Omdat de auto vrij donker is, werd besloten om het dak dubbel te isoleren.
De meubels werden uitgevoerd in teak met hier en daar een rode bies. Het interieur bestaat uit een VarioTech bank achterin de linker zijde van de auto Daarvoor een terugrijdbank. Het belangrijkste doel van deze bank was het huisvesten van alle elektronica en koelkast. Omdat het een volle ruimte was met veel warmteontwikkeling werd er een geforceerde koeling in aangebracht, bestaande uit verschillende ventilatoren. Ook was er nog wat plek voor bergruimte.
De Efoy brandstofcel werd onder de zitting van het terugrijdbankje geplaatst, waarmee ook deze volledig gevuld was.
Keuken
Omdat de bank eigenlijk te breed was, moest er voor de keuken iets verzonnen worden. Om de bank naar bed om te bouwen zat de keuken in de weg. Hierom werd besloten om het ondergedeelte van de keuken gedeeltelijk smaller uit te voeren en het bovengedeelte opklapbaar te maken. Een ingewikkelde oplossing, maar in de praktijk eenvoudig te bedienen.
Achter de keuken was in het plan een hoge kast opgenomen. Hierin kregen de kachel, warmwaterboiler, 5kg gasfles en de buitendouche een plekje. Ondanks dat er redelijk veel ruimte in deze kast was kwam de meeste kastruimte in het dak. Bijna rondom kasten met de kasten aan de voor- en achterzijde echt groot. Boven de schuifdeur, onder het klapraam aflegruimte voor kleine zaken.
Na het spuiten van het dak, het fietsenrek en het plaatsen van het zonnescherm was de camper kaar om op zijn eerste vakantie te gaan. De klant heeft dat ook zeker gedaan en is tot op de dag van vandaag heel blij met het ontwerp. En of het bijdraagt aan meer surfplezier? Je zou het hem eens moeten vragen …