VW T5 LW slaapdak
Achtergrond
Jarenlang ging deze klant met zijn gezin kamperen. Meestal in een huurtent of -caravan in Italië of Frankrijk. Het voordeel hiervan is dat je niet zo veel hoeft mee te nemen en dus wat minder voorbereiding. Echter er is ook een nadeel. Bij aankomst op een camping wordt je meestal een tent of caravan toegewezen. En die wil wel eens niet helemaal naar wens zijn. Te dicht op elkaar, te dicht bij het toilet of de camping zelf kan tegenvallen. Als dan ook nog het weer niet is wat verwacht wordt, werd overwogen om zelf een tent te kopen. Je bent dan vrij om te gaan en staan waar en wanneer je wilt. Bij de gedachte aan het gesleep met al de kampeerspullen, kwam de gedachte al snel bij een camper. Niet te groot, maar vooral niet te klein, want er moest met 4 mensen in kunnen worden geslapen.
Wat voor auto?
Omdat de klant een fervent Volkswagen-fan is, valt de keuze al snel op een Transporter type 5. Een verlengde versie, want dat geeft veel meer mogelijkheden en bewegingsvrijheid. Bij de locale dealer wordt een recent exemplaar gevonden die met inruil van een andere auto niet al te duur is.
Plannen maken
Na overleg met de klant wordt al snel duidelijk hoe de indeling zou worden. Een vast slaapbank, met een verbreding ernaast, omdat goed slapen belangrijk is. Een uitgebreide keuken met vaste watertanks en een koelkast, een Reimo hefdak met geïntegreerde dakdragers. In het dak moet een hefbed geplaatst worden om aan de eis van 4 slaapplaatsen te voldoen. Verdere eisen zijn veel bergruimte en een accessoires, zoals een trekhaak, achteruitrijdcamera, dakrials en een geïntegreerde navigatie.
Werkzaamheden
Allereerst wordt de auto volledig gestript van de dubbele cabine en het volledige interieur in de laadruimte. Hierna wordt het dak uitgezaagd, het frame en het hefdak geplaatst.
Vervolgens worden de isolatie en de vloer geplaatst en met Linoleum afgewerkt. De draaiplateaus voor de voorstoelen worden gemonteerd. Vervolgens wordt de bedrading door de hele auto aangelegd met o.a. de verbinding van de huishoudaccu met de originele accu voorin, de buitenaansluitingen voor water en elektriciteit. De vuilwatertank wordt onder de auto gemonteerd. De wanden worden geïsoleerd en bekleed. De wielkasten met een donkere stof dan de wanden, zodat eventueel vuil van bagage niet snel zichtbaar wordt.
Interieur
Nu de wanden en de vloer klaar zijn, kan een begin worden gemaakt met de meubels. Eerst wordt de bank tijdelijk geplaatst, omdat dit de diepte van de keuken bepaald. Hierna de basis van de keuken en de lage kast aan de achterzijde naast het bed, waar later een kussen op komt. Nu de kist klaar is, kan het grootste gedeelte van de elektrische onderdelen gemonteerd worden, zoals huishoudaccu, acculader, 220V zekeringkast, scheidingsrelais, 12V zekeringen en 220V omvormer.
De meubels kunnen nu verder worden afgemaakt en de bank wordt definitief geplaatst. Tot slot wordt een fietsenrek en trekhaak gemonteerd: de vakantie kan beginnen…
Finishing touch
Dan realiseert de klant zich dat er nu wel 4 slaapplaatsen zijn, maar als het wat minder weer is, is de leefruimte wel erg klein. Besloten wordt om een dakrail aan de zijkant te monteren voor een tent. Hierin is overdag voldoende ruimte om op een frisse avond binnen te zitten. Ook uitbreiding met een slaaptent is mogelijk.
Keuring
Als de ombouw zijn einde nadert, wordt er een afspraak gemaakt met de RDW en de Douane voor de camperkeuring. De auto is 3 jaar oud en er moet wel wat BPM betaald worden. Echter dit wordt snel terug verdiend, omdat de wegenbelasting wordt teruggebracht van € 1350,- tot ongeveer € 340,-. Dit betekent dat terwijl de camper gebruikt wordt de ombouw zichzelf in een aantal jaren zal terug verdienen. Dat is een leuke bijkomstigheid, maar het idee achter de ombouw was toch echt het vakantieplezier en dat is zeker gelukt!